Skip to main content

استرس ذهنی و احساسی دلیل اکثر بیماری هایی است که انسان ها مبتلا می شوند.
استرس بیش از حد می تواند فرد را از کوره به در برد. این امر خود می تواند به تغییرات خلقی زودهنگام و ابراز خشم ناگهانی منجر شود و به روابط شخصی، حرفه ای و خانوادگی فرد لطمه زند. در نتیجه، سلامت روانی او، حتی در صورتی که پیش از این مبتلا به هیچ نوع اختلال استرسی یا اضطرابی نبوده باشد، بیش از پیش در معرض خطر قرار می گیرد. یوگا می تواند از استرس بیش از اندازه جلوگیری نماید و اضطراب را آرام سازد. در واقع، یوگا حتی می تواند با تعدیل پاسخ های فیزیولوژیک ناخوشایند بدن همچون افزایش فشار خون و ضربان قلب، کنار آمدن با شرایط استرس زا را تسهیل نماید.
یوگا فوائد قابل توجهی برای افرادی دارد که تغییرات ناگهانی خلقی و سایر علائم ناراحتی روانی را تجربه کرده اند. حتی در کوتاه مدت یوگا می تواند ابزاری بدون عوارض جانبی در اختیار مبتلایان قرار دهد تا به وسیله آن هیجانات و زندگی عاطفی خود را کنترل نمایند.
از ديدگاه يوگا، فردي كه قرباني استرس مي‌‌شود، به دليل شرايط استرس‌زا نيست، بلكه به دليل عدم توانايي فرد، در مقابله با آن است.  راهکار پیشنهادی این است که با استرس نجنگيم و به الكل و سيگار و داروهاي آرام‌بخش، متوسل نشويم. بجاي آن، می توانیم  انرژی و قدرت خود را براي مقابله با آن، افزايش دهيم. ياد بگيريم كه نحوه و شيوه زندگيمان را تغيير دهيم.
یوگا به کاهش استرس و اضطراب، بهبود حس و حال عمومی، کاهش علائم افسردگی خفیف یا فصلی و حتی درمان اختلال استرسی  کمک می کند.
در همین راستا موسسه یوگای علمی نوا به صورت آنلاین اقدام به برگزاری کلاس های مختلف یوگا می نماید که برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد عناوین، روز و ساعات آنها می توانید به سایت موسسه www.navayoga.com مراجعه نمایید.

گردآوری کننده:
زهرا محققی- مربی باسابقه یوگا، کارشناس پزشکیار ورزشی و کارشناس ارشد آسیب شناسی- حرکات اصلاحی

Leave a Reply