Skip to main content

مزرعه ارگانیک نوا

محصولات ارگانیک به مواد تولید شده توسط  روش کشاورزی ارگانیک گفته می شود. انواع مختلفی از محصولات ارگانیک وجود دارند. با این حال محصولات ارگانیک بیشتر برای مواد غذایی ارگانیک ، سبزیجات و میوه های ارگانیک و مواد غذایی دارای مجوز ارگانیک شناخته شده اند. در کل هر محصولی که با دستورالعمل های تهیه محصولات  ارگانیک ساخته شده یا تولید می شود به عنوان یک محصول ارگانیک مورد استفاده قرار گیرد.

در اکثر کشورها دستورالعمل های امنیتی و ایمنی غذایی بسیار دقیقی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر مصرف محصولات مضر وجود دارد. بیشتر کشورها (از جمله ایران) دارای استاندارد خاص خود برای تعریف محصولات به عنوان ارگانیک هستند. بر اساس پروتکل های مربوط به تهیه محصولات ارگانیک باید

  • محافظت از منابع طبیعی شامل آبخیزداری و عدم بکارگیری از جنگل ها و سایر منابع طبیعی برای تهیه زمین های جدید کشاورزی
  • حفظ تنوع زیستی شامل عدم استفاده از محصولات دستکاری ژنتیکی شده
  • استفاده از تنها مواد مجاز در فرآوری این محصولات "نظیر عدم استفاده از کودهای شیمیائی، سموم، هورمون‌ها و مواد ناسازگار با محیط زیست

مورد ملاحظه قرار بگیرند.

برای اینکه یک محصول به عنوان محصول “ارگانیک” به بازار عرضه شود لازم است تا تولیدکنندگان این محصولات مجوزهای لازم که براساس دستورالعمل دقیق و خاص و در طی یک دوره نظارت چند ساله کسب می شود را اخذ کنند. در کل محصولات ارگانیک در سه گروه زیر قرار می گیرند:

محصولات غذایی ارگانیک

محصولات پوشاک ارگانیک

محصولات مراقبت شخصی

تولید محصولات ارگانیک توسط مزرعه نوا از سال ها قبل شروع شده و اولین فعالیت این مزرعه تولید محصولات سالم در مقیاس کوچک در آبسرد دماوند صورت گرفت. در حال حاضر مزرعه ارگانیک نوا فعالیت اصلی حود را از سال 91 با خرید مزرعه ای با مساحت بیش از چهار و نیم هکتار در مجاورت روستای ابر از توابع قلعه نو خرقان واقع در شهرستان شاهرود شاهرود شروع کرد. پس از خرید مزرعه با سرمایه گذاری اساسی در زمینه آبیاری قطره ای جهت استفاده بهینه از آب در حاشیه کویر و حفر یک استخر ذخیره آب به حجم بالغ بر 50،000 متر مکعب، ایجاد زیر ساخت های توزیع آب به صورت قطره ای اولین قدم ها در راستای تولید محصولات سالم و ارگانیک برداشته شد. نزدیک به 3 هکتار از مساحت این مزرعه را درختان زردآلو، سیب، گردو آلبالو و همچنین گیلاس، آلو، خرمالو و سنجد پوشانیده است.

با توجه به اهمیت تولید انواع صیفی جات شامل خیار، گوجه، بادنجان، کدو، سیب زمینی، خربزه و هندوانه از همان ابتدای راه اندازی مزرعه همه ساله بخشی از زمین های فاقد درخت مزرعه ارگانیک نوا جهت تولید این محصولات استفاده می شود. علاوه براین در گوشه دیگر از مزرعه با کاشت انواع سبزیجات اعم از نعنا، پونه، ترخون، شوید، گشنیز، جعفری، تره، مرزه، شنبلیله، ریجان و … سعی شده است تا در طول فصل تابستان با ارایه محصولات ارگانیک گام هایی در راستای ترویج استفاده از این محصولات برداشته شود. در سال های اخیر با کشت پیاز زعفران، گل محمدی، رازیانه، آویشن و بادرنجبویه در بخش هایی از این مزرعه سعی شده است تا اقداماتی در راستای تولید محصولات دارویی ارگانیک انجام شود.

مزرعه ارگانیک نوا از سال 1394 اقدام به اخذ گواهی های تولید محصول ارگانیک کرده و از سال 1395 تا کنون با اخذ مجوز های لازم برای تولید محصولات سالم و ارگانیک از شرکت سرس فارسی که حود نماینده شرکت سرس آلمان است افتخار دارد که در کنار سایر مزارع تولید کننده محصولات ارگانیک به تولید و ارائه این محصولات ادامه می دهد.