Skip to main content

تقریبا همه افراد هر از گاهی بی خوابی به سرشان می زند. بیخوابی، یا همان ناتوانی در خوابیدن، به خودی خود یک بیماری نیست.
افراد مبتلا به بیخوابی، با مشکلاتی نظیر سخت به خواب رفتن، از خواب پریدن های شبانه و خواب مقطع دست به گریبان هستند. این افراد ممکن است در طی روز خواب آلود باشند، اما حتی نتوانند چرتی کوتاه بزنند، و اغلب مضطرب و زودرنج هستند، و یا فراموش کارند و نمی توانند تمرکز کنند.
بنـابراين به آرام بخـش ها و قـرص هاي خواب آور پـناه مي برند. اما يك مشكل بزرگ با داروها اين است كه ‌خيلي دير اثر مي كنند و باعث احساس ضعف و گيجي در روز بعد مي شوند.
تقریباً نیمی از مشکل بیخوابی ریشه در مسائل روانی یا هیجانی دارد. وقایع اضطراب آور، افسردگی خفیف یا اختلال اضطرابی میتواند فرد را در شب بیدار نگه دارد. هنگامی که علت زیرینِ بیخوابی به خوبی درمان شود، این مشکل رو به بهبود می گذارد. در غیر این صورت، شاید نیاز به راهکارهای دیگری برای بهبود خواب پیدا شود.
هر وقت احساس خستگي مي كنيد يا نمی توانيد روي كار خود تمركز كنيد،‌ پنج دقيقه يا هر چقدر كه مي توانيد وقت خود را به تن آرامی بپردازيد.
تکنیک تن آرامی ، رهایی عمیقی است که در آن، فرد بین خواب و بیداری قرار می گیرد و با بردن آگاهي به سرتاسر بدن فيزيكي وانهادگي این تمرین ،باعث رهایی در عضله و ذهن می شود و خواب سريع تر به سراغ فرد مي آيد. وقتي انقباض فيزيكي ناپديد شود،‌ بدن راحت تر مي تواند در بستر، بدون حركت، قرار بگيرد. اين اثر در زندگي روزانه،‌ وسعت مي يابد و كمك مي كند تا حركات فيزيكي مان را هماهنگ و آرام كنيم.

از دیگر فواید تن آرامی :

  • رفع خستگی و استرس
  • افزایش قدرت یادگیری و حافظه
  • افزایش تمرکز و خلاقیت
  • رفع تردید و دوگانگی در تصمیمات
  • کنترل حواس پنجگانه
    تن آرامی را در کلاس های موسسه یوگای علمی نوا کسب کنید.
    گردآوری کننده: زهرا محققی- مربی باسابقه یوگا، کارشناس پزشکیار ورزشی و کارشناس ارشد آسیب شناسی- حرکات اصلاحی

Leave a Reply